Yola çıkmadan önce farklı zamanlarda İstanbul’dan yola çıkıp Ali ile Bangkok’ta buluşmak mı daha zor Avis’ten araba kiralamak mı diye sorsanız, Avis diyeceğimi hiç tahmin etmezdim! Olay büyümeden zor da olsa arabaya kavuşup Ali’yle soldan akan trafik adaptasyon konuşması yaptık. Artık yola koyulabiliriz. Bangkok’tan Chiang Mai’a kadar 6-7 günde arabayla Tayland ‘ın az bilinen yerlerini keşfetmeyi hedefliyoruz. Tayland’ın daha önce görmediğim batı, merkez ve önceden görüp sevdiğim kuzey bölgesini (Chiang Mai) her birinde en az 2’şer gün kalarak gezmeye karar verdik. Ali gördüğümüz her ilginç yerde durdu. Bazen bilerek tali yollara sapıp, kontrollü kaybolduk, bazen Kwai nehrinde kaçak sal turu yaptık, bazen de istemeden ıssız bir göl kenarında konakladık.

Arabayla Tayland turu yaparken nerelere gittik, ne gibi güzellikler gördük, neler yedik ve hangi sorunlarla karşılaştık, kısaca özetlemeye çalıştım:

Arabayla Tayland Turu

İlk durağımız Bangkok’un 90 km. kuzeydeki eski Siam’ın başkenti; Ayutthaya. Sonrasınında nerelere gideceğimizi biz de bilmiyoruz.

Ayutthaya

Ayutthaya’ya vardığımızda Ali’nin kavşaklarda sağa dönme sıkıntısı devam ediyordu. Kavşakta ısrarla ters yola sokma girişimimden de kurtulan Ali bizi Ayutthaya’daki otelimiz olan Q Zone Boutiqeu‘e tek parça hakinde ulaştırdı.

Q Zone Boutique hotel, Ayutthaya, Tayland

Otelin etrafında siesta zamanında açık restoran arayarak helak olurken bu köprüye rastladık. Açlığı bir anda unutup, sessizliğin içinde Ayutthaya’yı sevmeye başladık. Otelimize yakınız ama hala çıkış yolunu bulamadık. Bir tapınağın arka bahçesinden giriş yaptığımızı gören keşiş bize düz gitmemizi söyledi. Biz de “bizi anlamıyor bu adam” diyerek önümüzdeki ara sokaka saptık. 10 dakika sonra anladık ki o keşiş ısrarla bize bu sokağın çıkmaz sokak olduğunu anlatmaya çalışıyormuş!

Bir daha asla bir keşişin sözünden çıkma!

Ayutthaya, arabayla Tayland

Ayutthaya’da bir köprü, Tayland

Ayutthaya 1351 – 1767 tarihleri arasında Siam Krallığı’nın başkenti olmuş. Öyle önemli ve güzel bir şehirmiş ki 1700 yıllarında 1 milyon nüfusuyla dünyanın en büyük şehirlerinden biriymiş. Doğunun Venedik‘i olarak alınıyormuş. Ayatthuya 3 nehirin arasına kurulmuş bir ada şehir, içinde kanallar ve bir çok köprü var. Zamanında batılı tüccarlar ve sanatçılar buraya akın edermiş. 1767‘deki Burma ordusunun bir saldırısında şehir yerle bir oluyor ve ihtişamını kaybediyor.

Ayutthaya eski saray, Tayland

Günümüzde Unesco Tarih Mirası listesinde bulunan Ayutthaya Ulusal Parkı, eski saray komplesinin kalıntılarına, bir çok devasa ağaca ve kanala ev sahipliği yapıyor.

Kwai Köprüsü

Yolumuzdaki ikinci durağımız çocukluğumun efsane filmi, 7 Oscar’lı Kwai Köprüsü (The Bridge on the River Kwai (1957)) filmine konu olan köprü. Hava şapkasız tehlikeli olabilecek kadar sıcak. Hemen ilk bulduğumuz Thai çorbasını içip köprüye atıyoruz kendimizi. Köprü şuanda kullanılmıyor. Metal köprüyü geçerken 360 derecelik muhteşem bir manzarayla karşılaşıyoruz. Karşı kıyıdaki Çin Tapınağı O kadar ihtişamlı ve büyüleyici ki etkilenmemek elde değil.

Kwai Köprüsü, arabayla Tayland

Kwai Köprüsü, Tayland

Burada fazla zaman geçirmeden yola devam etmeye karar veriyoruz. Sıcak yüzünden etrafta fazla dolanmak ve kavrulmak istemiyoruz. Yol boyunca Erawan’a kadar solumuzdan akacak olan geniş Kwai nehri, daha çok manzaraya gebe…

Erawan Ulusal Parkı

Srinakarin gölü kıyısındakı Erawan Ulusal Park’ında iki gün kaldık. Erawan Tayland’ın en ünlü ulusal parklarından biri. Tamamı orman ve gölden oluşan milli parkta vahşi filler, ilginç kuş türleri, lar gibbon’lar (ak elli jibon), yaban domuzları gibi bir çok hayvan türü yaşıyor.  Biz Erawan Ulusal Park‘ının villalarında kaldık.

Q Zone Boutique hotel, Erawan, Tayland

Erawan National Park’da kaldığımız yer, Tayland

O kadar sakin ve güzeldi ki, şimdiye kadar kaldığım en enteresan yerdi diyebilirim.

Kwai Nehri

Bir akşam Erawan’da kaldıktan sonra Kwai nehri etrafını keşfe çıkmaya karar verdik. Yol üzerinde gördüğümüz tarlalara, bir baraja, ilginç her yere girdik çıktık diyebilirim. Yol boyunca Kwai nehrinin verdiği manzaralar müthişti. Arabayla Tayland turu yapmasak hiç birinde durup görme ve fotoğraf çekme şansımız olmayacaktı.

Kwai nehri, arabayla Tayland

Kwai nehri’nden manzaralar

Nehir kenarında bir tarlaya arabayla girdik, Ali fotoğraf çekmek için bir ağaca tırmanırken ben de bir salı “ödünç” alıp nehirde açılmaya başladım. Günler sonra öğreniyoruz ki Dev Kertenkele’ler (Monitor Lizard) ve su aygırları bu nehirde bolca varmış. Siz benim yaptığımı denemeseniz de olur 🙂

Kwai nehrinde sal, arabayla Tayland

Kwai nehrinde salla açılmadan yurda dönmedim:)

Erawan Şelaleleri

En yukarıda en büyüğü olmak üzere 7 şelale serisinden oluşuyor. Gezmek saatler alabilir. Erkenden gitmek doğru iş olur. Parktan çıkış saat 16:00 olduğu için çok geç gidilirse anlamı kalmıyor. Biz bu bilgiyi parayı ödedikten sonra öğrenince, sonraki gün para vermeden girmek için uzun bir bürokrasiyle uğraştık. Film gibiydi. Kişi başı 30 tl’ydi giriş. Az para değil tabi 🙂

Erawan şelalaleri, Arabayla Tayland

Erawan şelalaleri, Tayland

Sukhothai

Erawan’dan Sukhothai’ye giderken bir kasabada şenliğe denk geldik. Bu “garip” kutlamanın ne olduğunu aylar sonra Tayland’da yaşayan türklerde öğrenebildim. Tapınaklara rahip olmak için giren veya çıkan gençlerin yaptığı bir merasimmiş. Kaşların ve saçların kazılı olmasının sebebi de buymuş. Oh be dedim en sonunda 🙂

Ne olduğunu anlamadığımız kutlama, arabayla Tayland

Ne olduğunu anlamadığımız kutlama

Sukthothai, arabayla Tayland

Sukthothai Tarihi Park’ı, Tayland

Burada kaldığımız otel gerçekten çok hoştu. Orchid Hibiscus Guest House Sakin bir jungle bahçenin içindesiniz, sadece kuş sesleri ve yaprakları süpüren kadınların sesleri vardı. Öğlen sıcağında hamaklarda yayılmak gibisi yoktu.

Orchid Hibiscus Hotel Sukhothai, arabayla Tayland

Orchid Hibiscus Hotel Sukhothai

Sabah pazarı, Sukhothai Tayland. Arabayla Tayland turu

Sabah pazarı, Sukhothai Tayland

Sukhothai için doğal parkın içine şehir yapmışlar diyebiliriz. Bu kadar büyük bir yeşillik ve kanallar, arada bir iki bina, kocaman herşey. Ağaçlar bile dev gibi. İnsan küçücük kalıyor orada. Motor veya bisiklet kiralamak şart.

Sukhothai bisikletle fezmesi çok zevkli bir yer. Arabayla Tayland turu

Sukhothai bisikletle gezmesi çok eğlenceli bir yer. Tarihi parkta hiç araba yok, tamamen insanların ve kuşların arasındayım.

Buddha’nın ayakizi

[youtube id=”IBrn7thyHDc” width=”720″ height=”420″ autoplay=”no” api_params=”&rel=0″ class=””][/youtube]

Sukhothai’de sabah erken saatte gezinirken, etrafı sularla çevrili küçük bir yapay adanın içine kurulu bir tapınakta “Buddha’nın ayakizine” rastladım. Hendeklerle çevrili sessiz bir tapınağı tek başıma gezmek çok güzel bir deneyimdi. Sukhothai Tayland’ın dini merkezlerinden biri. Şehirde büyük ve önemli bir çok tapınak var.

Chiang Mai’a doğru yol alırken Tayland’ın sağanak yağmuruna merhaba dedik!

[youtube id=”W6wAHpey6Nc” width=”720″ height=”420″ autoplay=”no” api_params=”&rel=0″ class=””][/youtube]

Thailand Elephant Concervation, Lampang

Lampang’daki Thailand Elephant Concervation (koruma alanı) Chiang Mai’a 110 km. uzaklıkta. Yolumuzun üzerinde görünce uğrayalım dedik, bu şekilde gelince kapıdaki ücret 8-10 tl’ye düşüyor. Normalde bunu fil turu olarak acentalarda 80-100 tl’ye satıyorlar. Show seyretmeyi istemediğimiz için sadece yıkanmalarını ve ameliyathanelerini gördük ve yola devam ettik.

Thailand Elephant Conversation, arabayla Tayland

Thailand Elephant Conversation, Tayland

Chiang Mai’a varış

En sevdiğim şehirleden biri. Yaşanılası bir yer gibi geliyor bana. Son gidişimizde 5-6 gün kalmıştık. Bu seferde 8 günde zor çıktık şehirden. Chiang Mai Tayland’ın kültür başkenti. Üniversiteleri ve çok harika bir doğası var. Şehirin dışındaki yapabileceğiniz aktivite çok fazla. Benim için haftalarca sıkılmadan takılınabilecek bir yer. Önceden de yazmıştım zaten Chiang Mai’a gitmek için 10 sebep adlı bir yazı yazmıştım zaten:)

Chiang Mai, arabayla Tayland

Chiang Mai

Chiang Dao

Chiang Dao Mağarası ve tapınağı, Chiang Dao köyünün 2 km. yakınında. Mağara girişinde size bir rehber almanızı söyleyecekler. Hemen alın o rehberi, yoksa dolaşmanız imkansız zaten. Size bunu işaret diliyle anlatıyorlar:)

Chiang Dao mağarası, arabayla Tayland

Chiang Dao mağarası, Tayland

İlerideki Wat Chiang Dao tapınağına girmeye çalıştığımızda karşımıza 470 basamaklık bir tepe çıktı. Müthiş güzel bir deneyimdi, çok sakin ve dingin bir şekilde yol üstündeki erdemli sözleri okuyarak yukarı tırmanmak. İşte monklar orada yaşıyorlar. O kadar izole bir yerde.

Wat Chiang Dao, arabayla Tayland

Wat(Tapınak) Chiang Dao, Tayland

Yollar

Bangkok, Chiang Mai arasında çok fazla ara yola sapmamıza rağmen, bozuk, bakımsız bir yola rastladığımızı hatırlamıyorum. Arabamız 4×4 olduğu için fotoğraf çekmek için köy yollarında kaybolmaktan çekinmedik. Taylar başka araç kullanıcılarına saygılı, tehlikeli bir durumla karşılaşmadık. Yoldaki köylüler, çiftçiler bizi hep sıcak ve güler yüzlü karşıladı.

Yol işçileri, arabayla Tayland

Yol işçileri

Araç Kiralama

Ali aracı Avis’ten kiralamış. Avis’ten normal bir binek araç günlük 45-50 USD, 4×4 85 USD civarına kiralanabilir.

Yemekler

Burası Merkez Tayland, burada o afili menüler yok. Her şey Tayca. Yemek istediğine ulaşmak biraz sanat gibi. Bu görev yol boyunca genelde bendeydi.  Ben foursquare uygulamasının hakkını ödeyemem. Oradan yardım alabilirsiniz ama Tayca 🙂 Batı ve merkez Tayland’ın mutfağı çok gelişmiş değil veya çok daha lokal. Sokakta farklı yemekleri olan restoranlar pek yok. İyi yemek için gittiğiniz yerin çarşısını bulun. Etrafında iyi yemek de vardır.

Merkez ve batı Tayland’da siesta’larda aç kalmayın. Açık yer bulmak zor oluyor. 13:00-17:00 arası sadece 7/11 var.

Her yerde Thai soup (Tay çorbası) ile karşılaşıyoruz ve ister istemez seviyoruz. İçinde onların soğanı, patatesi, baharatı, soya filizi, tavuğu olan bu çorba bizim tavuk suyu çorbasının modifiye edilmiş hali. Acıyı az koysunlar veya hiç koymasınlar. Ne de olsa Tay chili’sine alışmak zaman ister.

Pad Thai (Tay erişte yemeği) görürsek affetmiyoruz. İçinde erişte, lemongrass, soya filizi, lime, fıstık, havuç, tavuk, soya sosu ve balık sosu olan bu yemeğe bayılırım şahsen. Buralarda deniz mahsulü daha az. Çorbada veya Pad Thai’inizde genelde tavuk, domuz veya sebze seçebiliyorsunuz.

Pad Thai, arabayla Tayland

Pad Thai, Sukhothai. Tayland

Zorluklar

İletişim: Hep derim Tayland’da rahatça gezebilmek için 30-40 kelime ingilizce yeter. Genelde yerellerin konuştuğu ingilizce bu kadar zaten. Oxford ingilizcesi konuşsanız bile nafile. Beden dili ve yaratıcılık yeterli:) Tuk tuk taksilere parayı gösterin öyle anlaşın. Ama bizim güzergahtan bahsetmem gerekirse, bir kişi bile ingilizce bilmiyor. Bazen bezdirebiliyor. Ama tesadüflere de gebe. Otel resepsiyonu ingilizce biliyorsa kralsınız. Booking.com veya tripadviser‘daki otel yorumlarından kontrol edebilirsiniz.

Konaklama: Erawan’da konaklayacağımız otelimizi bulmamız tamamen bir uzun metraj senaryosu olabilir. Erawan’da otel vardır diye gittik ama 1 tane varmış sadece. Başka otel aradık saatlerce. Sonuçta hep bizi aynı yere götürdüler. Erawan National Park oteline:) devlet memurları tatil köyü:)

Hava: Heyecandan öğle sıcağında merkez Tayland’ı gezmeye çalışmak, saçmaymış. Olduğunuz yerden kıpırdamayın 🙂 Tüm dükkanlar kapalı, herkes zaten siesta’da.

Şubat sonu merkez Tayland’da sadece bir kere sağanak yağmura tutulduk. O da 20-30 dakika sürdü.

Rakamlarla Arabayla Tayland Turumuz

1327 km, 13 durak, 5 otel, 45 kahve, 25 fruit shake, 56 Thai çorbası:)

Ali, “daha fazla kahve içebilirdim ama iyi kahve yol boyunca bulmak çok zordu” diyor. Ali, 3 yıl önce sadece Neskafe vardı ülkede:)

Arabayla Tayland Turu Rotamız

Uğradığımız önemli yerler ve gittiğimiz durakları sırasıyla, uzaklığını da ekleyerek yazdım. Bu güzargahta aşırı sapa veya zorluk derecesi yüksek yol yoktu.

Bangkok – Ayutthaya 90 km.

Ayutthaya – Erawan N. P. 213 km.

Erawan – Kwai Nehri Köprüsü: 67 km.

Kwai Nehri Köprüsü – Erawan : 67 km.

Erawan – Kwai Nehri, Sal : 41 km. + 6,5 km

Kwai nehri – Erawan: 41 km

Erawan – Bo Phloi : 102 km.

Bo Phloi – Sukhothai: 400 km.

Sukhothai – Lampang: 210 km.

Lampang – Chiang Mai: 110 km.

Chiang Mai – Chiang Dao Caves: 93 km.

Chiang Dao Caves – Chiang Mai: 93 km

Lütfen yorum ve sorularınızı yazmaktan çekinmeyin ki herkes faydalansın…

Kapunkap.. 🙂  (Tayca; teşekkür ederim)

Live, Love, Thank. Yaşa, sev, şükret.